OK
farhangohonar-ir

واروژان; امضای ماندگار در تاریخ موسیقی ایران

بر اساس سوابق کتب تاریخ موسیقی و بر اساس اسناد معتبر، ارامنه ایران در حفظ و انتقال مفاهیم معنوی موسیقی در این کشور تأثیر ویژه ای داشته اند. اگر ردپای این تأثیرات را در حوزه حکومتی سلسله ها و سلسله های مختلف ایران بررسی کنیم، در دوره صفویه این قوم به دلیل مذهب محدودیت کمتری در زمینه فعالیت های هنری داشتند. گرچه موسیقیدانان ارمنی در ایران در دوره صفویه به طور موقت تحت محدودیت‌هایی قرار گرفتند، اما توانستند تأثیر زیادی بر عرصه هنری ایران بگذارند زیرا در دوره شاه عباس بیشترین آزادی عمل را به دست آوردند.

حضور ارامنه در سالهای اولیه مدرنیسم در ایران تأثیری قوی و غیرقابل انکار در پیدایش هنر معاصر در آن کشور داشت. به ویژه به این دلیل که ارامنه رویدادهای هنری را از سایر نقاط جهان به ایران آوردند و با سفرها و نگاه گسترده خود به هنر، آن را با مردم این کشور در میان گذاشتند.

یکی از مهمترین نوازندگان و آهنگسازان متولد ایران و در میان ارامنه واروژ حخبندیان (معروف به واروژان) بود که فعالیت هنری او ابتدا ماهیت موسیقی رایج در ایران را تغییر داد. واروژان این علم را در هنرستان موسیقی آموخته بود و اگرچه آن را نیمه کاره رها کرد، اما نقش مهمی در ساخت موسیقی عامه پسند و مهمتر از آن در طراحی قطعات موسیقی داشت.

کتاب واروژان که توسط انتشارات رشدیه منتشر شده است درباره زندگی هنری این آهنگساز و تنظیم کننده و شرح و مرور خاطرات نوازندگان و دوستان نزدیک وی است. هنرمندانی که هر کدام تأثیر منحصر به فردی بر موسیقی (به ویژه موسیقی عامه پسند) گذاشتند و از طریق ارتباط نزدیک با واروژان، از ابتدا تا زمان مرگش شاهد فعالیت های او بودند. از ترک تحصیل در هنرستان موسیقی تا سفر به مسجد سلیمان، ادامه تحصیل در آمریکا، بازگشت به ایران و در نهایت «پرواز بر فراز آسمان ها» که در طول دوره به تفصیل شرح داده شده است.

اما نویسنده کتاب واروژان که نقل قول‌هایی از هنرمندان بسیاری از جمله بابک افشار، کامران شیردل، اسفندیار منفردزاده، منوچهر چشمآذرناصر چشمآذرمحمد سریر، احمد پژمان، انوشیروان روحانی، وارطان ​​آوانسیان، لریک طرهان‌ها و… باقی نمانده است. او در آثار خود در آنجا ایستاده است و همانطور که از مطالب کتاب پیداست، اشارات تاریخی و دیسکسوگرافی های دقیق زیادی درباره این هنرمند بررسی کرده است.

حسین اساران (نویسنده کتاب) در مقدمه خود آورده است:

«هر مکالمه آدرس مکالمه بعدی را تعیین می کرد. برخی از نام آورانی که در این سال ها گوشه ای خمیده بودند و دل نداشتند با احترام از خود صحبت کنند با نام واروژان برخاستند و از من تشکر کردند و به سوالاتم پاسخ دادند. اطلاعات اولیه به تدریج گسترش یافت. حلقه ها در کنار هم قرار گرفتند تا یک زنجیره تشکیل دهند و عنوان “توضیح و بررسی” را می توان به انتهای آن اضافه کرد.

به گفته منوچهر سخایی در این کتاب، در دهه 1330 ترتیبی برای موسیقی عامه پسند به شکل مدرن وجود نداشت و نوازندگان معمولاً در استودیو آهنگ می نواختند و ضبط می کردند.

فعالیت موسیقایی واروژان تا پایان دهه 1330 فقط شامل نواختن و آهنگسازی برای ویگان (قطعه هایی به نام های صبح بهاران، به یاد لیلا، شهر عشق، وداع و نیش و نوش) و احتمالاً بود. یکی دو نفر دیگر محدود بود

اما در اوایل دهه 1340 واروژان برای امرار معاش به مسجد سلیمان رفت که در آن زمان به دلیل گسترش صنعت نفت به روی نیروی کار به ویژه ارامنه با تخصص فنی باز بود.

واروژان متوجه شده بود که در مسجد سلیمان یک مدرسه ارمنی وجود دارد که به معلم موسیقی نیاز دارد. از این رو در سال های 1340 تا 1330 برای تدریس در مدرسه «مهرداد» به آنجا رفت.

دو سال بعد واروژان برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. برخی بر این باورند که وی از رادیو و تلویزیون ملی ایران بورسیه تحصیلی دریافت کرده است، اما حسین عساران در کتاب واروژان می نویسد: «واروژان تا این لحظه نه کار برجسته ای در رادیو داشته است و نه کار مشترک و خوبی وجود داشته است. کار شناخته شده.» روال اعزام نوازندگان با بورسیه تحصیلی به آمریکا.» می توان انتخاب واروژان را نیز بخشی از همان رویه اداری در نظر گرفت.

ذهنیت واروژان با زندگی در آمریکا ناسازگار بود و بیش از سه سال نتوانست در این کشور دوام بیاورد. بابک افشار می گوید: او خاطره ای از تجاوز گروهی به یک زن باردار در پمپ بنزین را تعریف کرد که شاهد آن بوده است… به نظر می رسد این اتفاق تاثیر بدی روی او گذاشته است. زندگی روح داشت

واروژان پس از بازگشت به ایران مجبور شد دو سال در مدرسه «کارون» (ارمنی) اهواز به تدریس موسیقی بپردازد و سپس به تهران آمد.

در این سال‌ها سازمان «رادیو ملی ایران» ارکسترهای جدیدی ایجاد کرده بود تا با ذائقه‌ی نسل جدید جوانانی که به گروه‌هایی مانند «بیتلز» علاقه نشان می‌دادند، خوشایند باشد. ارکسترهایی مانند ارکستر جاز، ارکستر جوانان، ارکستر پاپ و ارکستر هنر برای مردم.

واروژان قطعات موسیقی پاپ را در ارکستر «هنر برای مردم» تنظیم کرد، اما پس از مدتی به دلیل درآمد بیشتر خارج از ارکستر، جای خود را به مارسل استپانیان داد.

واروژان پس از آن به برنامه زنگ ها به تهیه کنندگی منوچهر سخایی و مدیریت هنری بابک افشار پیوست و در استودیو طنین نیز حضور فعال داشت. استودیویی که نویسنده کتاب واروژان آن را نقطه شروع آهنگ جدید می نامد. منبعی که نه به خاطر آثار ضبط شده، بلکه به دلیل فضای کلی کاری حاکم بر آن و همچنین همزیستی آهنگسازان و شاعران بود که باعث خلق آثار متفاوتی در فضای حاکم بر موسیقی عامه پسند ایرانی شد.

کتاب واروژان شرح مفصلی از آغاز تا مرگ هنرمندی است که بخشی از تاریخ موسیقی ایران را رقم زد. و نه تنها در زمینه موسیقی پاپ، بلکه در زمینه موسیقی متن فیلم نیز به دلیل همکاری با فیلمسازان مطرح آن زمان.

این کتاب شرح مفصلی از همکاران و نزدیکان واروژان است که سال ها با او کار کردند و مستقیماً او را می شناختند. علاوه بر این، نویسنده در کنار این نقل قول ها به تاریخ هنر معاصر نیز پرداخته است که بر جذابیت و اقتدار تاریخی آن می افزاید. دست پایانی کتاب با یادداشت ها و یادداشت های واروژان و تصاویر مربوط به او به پایان می رسد.